Europoslanci TOP 09, STAN a Pirátů zradili české občany a hlasovali pro extrémní zdražování elektřiny, topení, bydlení i benzinu. Z českých europoslanců nový klimatický cíl snížit emise o 90 procent do roku 2040 oproti roku 1990 podpořili Danuše Nerudová, Jan Farský (oba STAN), Luděk Niedermayer, Ondřej Kolář (oba TOP 09) a rovněž i pirátská europoslankyně Markéta Gregorová.
Europarlament s jejich hlasy tento cíl schválil. SPD naprosto odmítá zpřísňování Green Dealu EU a nové emisní povolenky.
„Nad drakoničností záměru Evropské komise se pozastavují i experti tak renomovaných pracovišť, jako je Oxfordský institut pro energetická studia nebo pražské CERGE, tedy společné pracoviště Univerzity Karlovy a Ekonomického institutu České akademie věd. Letos v březnu Oxfordský institut pro energetická studie publikoval studii Decarbonisation in Europe: Modelling Economic Feasibility and the Glidepath for Gas. Její autor, Kong Chyong, v ní dospívá k ústřednímu závěru, který vyráží dech. Pokud by se měl záměr Evropské komise naplnit, pokud by se tedy měl naplnit zamýšlený program „Fit for 90“, bude roku 2040 činit náklad dodatečného snížení emisí hned 17 246 eur za vypuštěnou tunu oxidu uhličitého či ekvivalent. To je v přepočtu dle dnešního kursu více než 422 000 korun!“ varuje Kovanda.
„Pokud má EU splnit Green Deal k roku 2050, pak povolenka musí stát k roku 2030 nejspíše zhruba 250 eur, jak plyne z konsensu hned několika odborných studií na dané téma, jež vypracovaly týmy mezinárodních expertů. Tedy nemůže být trvaleji stropována. Trvalé zastropování by znamenalo, že EU nebude plnit Green Deal a že celý systém povolenek je vlastně k ničemu – z hlediska právě plnění Green Dealu. Navíc by byli finančně ochuzeni mezinárodní spekulanti a obchodníci s uhlíkovými „odpustky“. Pro ně nové povolenky představují investiční příležitost,“ upozornil Kovanda.
V rámci nové koalice jsme se dohodli, že se vymezíme se proti emisním povolenkám první i druhé generace. V případě ETS1 budeme iniciovat na evropské úrovni přehodnocení celého systému, který musí být pro průmysl předvídatelný. V případě emisních povolenek pro domácnosti a dopravu ETS2 jsme připraveni neimplementovat tento systém do české legislativy a zabránit vysoce negativním sociálním dopadům do společnosti.




