„Aktuálně. Jasně. Za SPD.“

Rodinám s dětmi od roku 2027 výrazně zvyšujeme finanční podporu

Rodinám s dětmi od roku 2027 výrazně zvyšujeme finanční podporu.👨‍👨‍👧‍👦💹👛 Plníme své sliby.👍 Příští rok přinese rodinám s dětmi řadu finančních výhod. Zvýšíme se rodičovský příspěvek, vrátíme školkovné a změní se daně, dávky i podmínky spoření na důchod pro mladé. Pozitivní změny, které vláda s účastí SPD přináší, hezky shrnul například server Měšec.

✅Celkovou částka rodičovského příspěvku od ledna zvyšujeme ze současných 350 000 korun na 400 000 korun pro jedno dítě a ze 700 000 korun na 800 000 korun pro dvojčata a vícerčata.

✅Nadále zůstane zachována sleva na dítě a případný daňový bonus.

✅Rodiče malých dětí musí mnohdy pracovat pouze na částečný úvazek, což znamená, že nemají sjednaný hlavní pracovní poměr, ale některou z dohod. Příští rok se zvýší hranice měsíčního příjmu, od kterého je nutné z těchto dohod platit odvody. Ze současných 4500 korun na 5000 korun totiž vzroste výše rozhodného příjmu, který zaměstnancům zakládá povinnost účastnit se nemocenského a důchodového pojištění. V praxi to znamená, že budou pojištěni jen v měsících, kdy jejich hrubý měsíční příjem bude aspoň 5000 korun.

✅U dohody o pracovní činnosti se tak zvýší limit pro odvod nemocenského a důchodového pojištění na 5000 korun, přičemž povinnost platit pojistné vznikne právě už při měsíčním příjmu ve výši 5000 korun.

✅Vzroste také limit pro odvod pojistného u dohody o provedení práce. Stanovuje se jako 25 % průměrné mzdy pro daný rok a zaokrouhluje se na celé pětistovky dolů. Hranice rozhodující o tom, zda dohodář bude, či nebude platit odvody, se posune z letošních 12 000 korun na 12 500 korun. I tady platí, že povinnost platit odvody zakládá právě už odměna 12 500 korun měsíčně.

✅Od roku 2027 bude díky naší vládě s účastí SPD také možné znovu využít daňovou slevu na studenta. Tak jako před jejím zrušením bude ve výši 4020 korun ročně a půjde jí uplatnit jen za podmínky, že se poplatník soustavně připravuje na budoucí povolání (do dovršení 26 let) nebo studuje v prezenční formě studia v doktorském studijním programu, který poskytuje vysokoškolské vzdělání (do dovršení 28 let).

✅Vrátí se také daňová sleva za umístění dítěte v předškolním zařízení, takzvané školkovné. Ta umožní rodičům dětí ve školce nebo obdobném zařízení odečíst výši skutečně zaplaceného školkovného od daně z příjmů. Maximálně však do výše minimální mzdy pro daný rok. U příjmů za rok 2027 to bude do částky 24 900 korun.

✅Kvůli růstu minimální mzdy se od ledna zvýší i tzv. hlídačkovné, nová dávka pro studující rodiče. Vyplácí se ve výši jedné třetiny minimální mzdy. Pro letošek jde o částku 7467 korun, příští rok vzroste na 8300 korun měsíčně. Tato částka by teoreticky měla pokrýt asi 12 hodin hlídání týdně s tím, že se nevyplácí v červenci a srpnu nebo v době přerušení studia.

✅Od minimální mzdy se odvíjí i výše sociálního stipendia, které činí jednu čtvrtinu minimální mzdy měsíčně. Vyplácí se vysokoškolským studentům, jejichž domácnost nedisponuje příjmem vyšším než na úrovni 1,5násobku životního minima a zároveň mají nárok na superdávku (bonus na dítě – bývalé přídavky). Protože životní minimum se od října zvýšilo, vzrostla i možná výše příjmů domácnosti, které na sociální stipendium ještě dosáhnou.

✅Od příštího roku se změní také podmínky, za kterých spoří spotřebitelé ve třetím pilíři na důchod. Kromě výrazného snížení poplatků má jedna ze změn zatraktivnit i nastavení doplňkového penzijního spoření pro mladé střadatele, což může spoustu rodičů motivovat k tomu sjednat smlouvy potomkům už v dětském věku.

Mladým účastníkům do 29 let by měl vzrůst státní příspěvek ze současného 20% podílu na 40 % a nezletilým zároveň zmírnit podmínky pro vznik nároku na něj tak, že se pro ně sníží spodní hranice pro státní příspěvek už na 100 korun. Státní příspěvky by se tak měly přiznávat podle následujících pravidel:

➡účastníci, kteří nedosáhli 18 let, získají státní příspěvek ve výši 40 % z částky měsíčního příspěvku, je-li jeho výše 100 – 1699 korun, nebo 680 korun, je-li výše měsíčního příspěvku 1700 a více korun,

➡účastníci od 18 let do 29 let vč. získají státní příspěvek ve výši 40 % z částky měsíčního příspěvku, je-li jeho výše 500 – 1699 korun, nebo 680 korun, je-li jeho výše 1700 a více korun,

➡účastníkům od 30 let zůstane státní příspěvek ve výši 20 % z částky měsíčního příspěvku, je-li jeho výše 500 – 1699 korun, nebo 340 korun, je-li jeho 1700 a více korun.

✅Mladí účastníci dostanou ještě jednu výhodu. Po deseti letech spoření (120 kalendářních měsíců) získají ti, kteří dosáhnou 18 let, nárok na částečné odbytné do výše jedné třetiny jejich prostředků (ale bez příspěvků zaměstnavatele a státních příspěvků). Právo na toto odbytné zanikne, pokud o něj takový účastník nepožádá do dosažení svých 36 let.

#rodina#děti#ekonomika

Sdílejte článek:

Týdenní stanoviska

Máš námět na aktualitu?

Máte podnět k aktuálnímu dění? Rádi uvítáme Vaše návrhy a témata, která považujete za důležitá.

Nezmeškejte žádnou důležitou zprávu.

Odběr novinek kraje a okresy